SeraidiLanjut

28 January 2008

Tak pernah aku mimpi nak ke Rompin... Yelah, aku ni orang Perlis; so takde sedara mara kat sana. Ex-housemate aku adalah yang berasal from there. Tup-tup minggu ni, aku diminta ke Rompin on official duty. Nak menolak pun tak sampai hati coz memang takde sape yang free to go and it just so happened yang aku pulak takde plan that weekend (err.. takde major plan... sebenonye aku patut clearkan office lama aku so that my replacement could move in).

Dipendekkan cerita, aku pun bersetuju untuk ke Rompin untuk buat tugasan ni. There were 3 of us, aku, AAAM and RNA. AAAM has kindly agreed to pick me up at my place di pagi Sabtu, 26 Jan. So dalam pukul 9:00 a.m., AAAM pun sampai. Aku dah siap sedia dengan peta memandangkan none of us really know how to get there. We finally decided to also invite HKCS (my ex housemate) memandangkan dia orang Rompin and he would be able to advise on how to get there. HKCS pun bersetuju untuk turut serta. We decided untuk ikut jalan Seremban kemudian melalui Kuala Pilah. Jalan nye quite OK , cuma kat Kuala Pilah tu berselekoh sikit. As we enter Pahang, kiri kanan banyak kelapa sawit jek... and banyak kesan from the recent flood yang melanda this part of the state. Kesian betul ... We made a few stops along the way. Mula-mulanya ingat nak lunch di bandar Muadzam Shah, tapi takde tempat makan yang berkenan (macam ghost town jerr...). Dah dekat nak sampai Rompin baru we stopped for lunch. And of course lah, kat Rompin ni, seafoodnye sangat murah and tak sah le kalau makan takde big prawns dan seafood2 yang lain.

We checked in at Serai di Lanjut dalam pukul 5:00 p.m. (kalau tak silap aku lah). Aku ambik 2 Bedroom Bungalow (Chalet) which costs around RM450 per night. So boleh lah aku and HKCS ambik sorang satu bilik. Bila sampai je ke bungalow tu, punyalah terkejut badak aku dengan keadaan bungalow yang a bit run down dan tak de rupa macam bungalow pun. Macam reban ayam pun ada gak. Sekian...



Takyah le aku ceritakan keadaan di dalam bungalow yang tak berapa bungalow ni... Yang penting telefon pun takde. Hampeh gilerr... memang not worth RM450 langsung. Lepas 1/2 jam meneroka bungalow ni, aku decided untuk cari bilik lain kalau ada. So aku dengan HKCS went back to the reception and minta tukar bilik. Nasib baik ada satu lagi bilik Lanai yang masih kosong. Btw, for your information, kat sini ada 2 types of rooms... pertamanya, bilik hotel resort yang baru di-refurbished dan satu lagi bilik/bungalow jenis chalet yang aku mula2 ambik tu dan yang tak di-refurbished dah 15 tahun. Bilik baru aku yang diberi nama Lanai ni 100 times better than the chalet. Semuanya cantik and in working condition, except for the phone yang tak boleh call room service. Sabotaj betul!!



Dalam pukul 6 p.m. macam tu, Aku, AAAM and HKCS keluar merayau-rayau... Tujuannya nak ke kampung HKCS which is somewhere in between Rompin and Endau. Kampung si HKCS ni kat tepi jalan, so tak le susah nak cari.... comel je kampungnya. So lepas lepak dalam 20 minutes dan HKCS pun melepas rindu kat mak dia, kitaorang pun minta diri nak beredar. Terus we drove to bandar Endau. Hajat di hati nak cari tempat makan. Lepas Maghrib kat masjid di Endau, the 3 of us pun teruskan perjalanan cari tempat makan. Bila aku tanya orang kat situ, semua recommended seafood kat bandar Rompin... lerrr... patah balik sudahnya. So akhirnya, we went back to Rompin. Tempat makan yang popular rupanya terletak di sebelah bus station. We ordered dalam 5 dishes (mainly seafood) and makan sepuas-puasnya. Habislah...naik pulak cholesterol aku ni. Semuanya tak sampai pun RM90.... so murah. Lepas makan, terus balik hotel berehat.



Besoknya, 3 of them nak main golf. Aku nak survey hotel ni, so tak joinlah diaorang. Lagipun malas aku nak bangun pepagi buta. Keesokan paginya, after breakfast, aku berjalan-jalan di sekeliling resort. OK gak la resort ni. Dalam 3 ke 3 1/2 bintang. Lepas diaorang habis golf, we checked out and headed home. Singgah lunch kat a restaurant nearby. RNA and AAAM nak beli udang galah, so we plan to make a stop dekat satu rumah/kedai menjual udang. Tetiba ada anjing hitam melintas, memang tak sempat mengelak... maka terlanggar lah anjing tu and she died on the spot. Ngeri siut and pity that poor dog. Sepanjang perjalanan, aku dok teringat kejadian tu.

This time around, balik ikut Semenyih... jalannya berpusing-pusing sikit for about 1 hour. Nasib baik takde yang muntah. Sampai kat Bukit Ampang, kitaorang singgah kat the Lookout Place untuk minum petang. NIce view lah kat sini, can see the entire of KL. Aku and HKCS ordered dinner. Sebab terlalu lama menunggu dan makanan tak sampai2, aku pun dah naik angin and suruh diaorang tapau je for me to bring home. Sampai rumah dalam pukul 8 malam. Lepas dinner and mandi...zzz... kepenatan siot!!

No comments: